Mysteriet med den victorianska ryggtavlan

Hörni! Förlaget har antagit en till sån där historisk deckare! Skicka ner någon till bildbyrån för att leta efter sepiabruna victorianska ryggtavlor — helst iförda hög hatt och slängkappa och med lite lätt rörelseoskärpa sådär …

9780812976144_custom-7749bb2a284daeb6741249328aa20448f42c42ef-s6-c30

Var formgivaren som gjorde ovanstående omslag till Caleb Carrs The Alienist först ut? I så fall borde han få royaltypengar från till exempel …

9MUR

Och …

devils_acre

Och …

9780755344024

Och …

the-bedlam-detective-cover

Och …

81tqgSB1HiL._SL1500_

Och …

688-2

Okej — det sista omslaget innehöll i alla fall en trivsam scen från en obduktionssal — dit även ett hembiträde från Downton Abbey hade råkat förirra sig — pluspoäng för detta.

Visst — jag förstår att det ur försäljningssynpunkt kan vara frestande att försöka rida på en framgångsrik föregångare och så att säga åka snålskjuts på slängkappan — men finns det inte något slags gräns för hur likartade omslagen får bli?

Å andra sidan känner jag — som vän av historiska deckare — att jag inte så mycket att beklaga mig över när jag kastar ett getöga på den afrikanska litteraturen och konstaterar att en hel kontinent har reducerats till acaciaträdssilhuetter mot en rödorange solnedgång … det är onekligen värre …

BnCiZTvIQAAUIaW-1(Bilden ovan kommer från sajten Africa is a Country som även visar exempel på andra omslagsklyschor och marknadsföringsmemes.)

Besläktade blogginlägg:

https://davidnessle.wordpress.com/2006/06/20/de-bla-bockerna/

https://davidnessle.wordpress.com/2008/05/03/elementart-min-kare-jung/

11 svar to “Mysteriet med den victorianska ryggtavlan”

  1. Jacob Says:

    besläktad… http://home.comcast.net/~flickhead/M01.jpg

  2. A.R.Yngve Says:

    Om jag fattat det rätt, har förlagen en slags ”omslagskoder” som ska hjälpa läsare som är rädda för överraskningar att hitta rätt.

    • David Says:

      Det är väl såna där konsulter som jag älskar så mycket som har varit framme igen — samma snillen som hittade på att alla tidningar sålde bättre om de hade en attraktiv kvinna på omslaget — med påföljd att det plötsligt inte gick att skilja Elle från Allt om utombordsmotorer …

  3. Fredrik Tersmeden Says:

    Om Strindberg bara hade gått åt andra hållet hade han kunnat platsa som omslagspojke.

  4. embla Says:

    Första gången jag tittade på det här inlägget (något sömnig och dåsig, kan nog tänkas, till mitt försvar), så uppfattade jag den översta bilden som en kjolbeklädd underkropp utan medföljande överkropp. Det vore väl ett riktigt ryggtavlemysterie?

  5. kimmkimselius Says:

    Javisst är det konstigt med likriktningen inom bokomslagen. Varför inte vara unik och sticka ut med sitt omslag, istället för att likna tidigare böcker. Mycket kul inlägg, tack!
    Kram Kim :-)

    • David Says:

      Förlagsmänniskornas förhoppning är väl att de historiska deckar-fansen ska hugga reflexmässigt så snart de ser en sepiatonad ryggtavla — ungefär som alla dessa filmproducenter på 80-talet som gjorde filmer vars omslag var lätta att förväxla med Indiana Jones i svag belysning …

  6. Pia Says:

    Det finns mängder av genres där detta förekommer. Titta på Harlekin-litteraturen: Alla omslag ser likadana ut. Ta sedan fantasy och du förväntar dig ett visst utseende. Själv tycker jag att det är bra – jag kan bedöma innehåll och genre på två millisekunder :)

Kommentera

