Den något tvivelaktiga äran att utkoras till …

… 1954 års Fröken Filtspetspenna!

Miss-Magic-Marker-1954

… 1955 års Korvdrottning!

11401957 års Fröken Atombomb, Las Vegas! (Ja — hon blev inte ens hela USA:s Fröken Atombomb … dessa grusade drömmar … )

miss_atomic_bomb_las_vegas_news_bureau

1947 års … Fröken Blöjdrottning?! (Okej — nu tycker jag kanske att de här skönhetstävlingarna börjar spåra ur en smula … )

1139”Jag knep brons i Fröken Blöjdrottning 1947!” tänker jag mig gärna att någon av damerna på  sidorna skriver  på sitt CV.

Nej — Tacka vet jag …

1939 års Radiodrottning ! Här har vi en kostym som jag helhjärtat kan ställa mig bakom …

Radio-Queen

Ja, skönhetstävlingarnas värld är skoningslös. Och kom ihåg: Om Fröken Nya Zeeland skulle råka svimma på scenen — fortsätt bara le krampaktigt som om inget hade hänt …

Miss

 

16 svar to “Den något tvivelaktiga äran att utkoras till …”

  1. Tusse Says:

    Det kunde alltså bli värre än ”Miss Jumper” …

    • David Says:

      Ja — fast på sätt och vis är de mera ”normala” skönhetstävlingarna värre, för de tas ändå på något slags allvar, och fokuserar uteslutande på att — som något slags hundutställning — kolla de kuperade svansarna och mäta noslängden … Fröken Blöjdrottning kan nästan ses som en absurdistisk anklagelseakt mot andra skönhetstävlingar …

  2. Andreas Says:

    Skulle det inte vara roligt om Svensk Handel (organisation som arbetar med näringspolitik och arbetsgivarfrågor för Sveriges handelsföretag enligt deras hemsida) skulle utkora en Miss? Då skulle det ju bli Miss Handel.

    • Fredrik Tersmeden Says:

      I ett studentspex jag medverkade i för många år sedan korades en ”Miss Förstånd”. Jag fick uppgiften att skriva en kuplett för damen som spelade vinnaren. Om jag minns rätt började den (på melodi ”Bättre och bättre dag för dag”) så här:

      Jag har vunnit alla pris
      man kan få på skönhets vis:
      Miss Europa, och i TV3
      tog jag tittarna med storm
      i ”Bikini” med min form,
      men min skolgång var det sämre med…”

      • David Says:

        Andreas: ”Miss Foster”, en australisk öldrottning kanske … fast då borde hon förstås heta ”Miss Fosters” … äsch …

        Fredrik Rimsmeden: Strålande! Du jobbar oförtrutet vidare för att kunna knipa äretiteln ”Årets Sam Ask-stipendiat” … vid närmare eftertanke kanske du redan abbonnerar på den … på livstid … (notera hur jag ignorerar att du faktiskt skrev ”för många år sedan” i din kommentar ovan — allt för konstifikationen …)

      • Fredrik Tersmeden Says:

        Ett Sam Ask-stipendium saknas tyvärr i nuläget. Skulle jag mot all förmodan bli en förmögen man är jag dock starkt betänkt på att inrätta ett stipendium som skall tilldelas ”en glad lundastudent som genom sitt engagemang inom studentlivet gravt försummat sina studier”, och ett sådant kunde ju faktiskt mycket väl bära Sams namn…

        I sammanhanget kan jag inte låta bli att länka till nedanstående foto med mig själv och Sam tillsammans (om än postumt).

      • David Says:

        Ett fascinerande postumt möte …

  3. Mikusagi Says:

    Det är typ dåtidens cosplay!?

  4. vistet Says:

    Ett av dom mera bisarra inslagen från Dharamsala är är Miss Tibet-tävlingen ( misstibet.com ) som startade för nåt årtionde sen , och sakta värmde upp under ett par år för att nå fram till baddräktsmomentet. Förra årets vinnare läser engelska och buddhistisk filosofi på universitet , vinnarna uppträder med sångaren Techung och får posera med exilregeringens chef ( som numera kallas Sikyong , ”språkrör” istället för Kalon Tripa ) . Tänk Fröken Sverige möter Lasse Winnerbäck och Fredrik Reinfeldt , med tunga smycken och Dzi’s. Naturligtvis finns det intriger och en utesluten deltagare , och kinesiska ambassadtjänstemän som punktmarkerar alla internationella tävlingar för att deltagarna skall kallas ”Miss Tibet-China”
    Exilgemenskapen är minst sagt sval , ett par gånger har det bara varit en eller två deltagare.

    • David Says:

      Mycket intressant! Kände mig genast tvungen att göra lite egna efterforskningar. Något svårstavade namnbanderoller verkar de också ha …

  5. vistet Says:

    Ngodup , Ngawang och Dolkar – vad är problemet ?

    Lhamo transkriberat från tibetanska kan betyda två saker : i namn brukar man säga änglar , dvs dakinis. Annars kan det betyda sött , som i cha lhamo , sött ( = osaltat ) te. Phurba Lhamo är min favorit popsångerska , speciellt när hon sjunger ” I’m the hotest girl around the rickshaw stand .. ” och går sömnlöst från rap till tibetansk stämsång på fem sekunder.

    • David Says:

      Wow — blev väldigt sugen på att höra Phurba Lhamo, men kunde konstatera att du har lyckats nämna en kontemporär kulturyttring som är så smal att den inte verkar finnas manifesterad på internet. Antingen det, eller också söker jag med fel alfabet …

  6. En internetmänniska Says:

    I Bjuv korades under tidigt 1990-tal Miss Ärta. Hon fick åka öppen bil i kortege genom Bjuv under Bjuvsfestivalen, och begapas av bjuvsingarne.

    Se, de framhärda: http://hd.se/bjuv/2011/08/15/miss-arta-finalisterna-utsedda/

Kommentera

