Skäms ni över er koloniala framtoning? Mannen från Del Monte han säger: Tvärtom! Jag njuter av den!

Välkommen till det förflutna — ett ställe där stora multinationella företag inte skäms det minsta för sin koloniala framtoning.

Tvärtom — de njuter av den.

Hur långt ner i det förflutna, frågar ni er. 1933, kanske? Nej — vi behöver bara söka oss till åttiotalet för att  hitta TV-reklamerna med  Mannen från Delmonte, som iförd en oklanderligt sval, närmast fosforescerande linnekostym sänker sig i ett plan från himlen till Tredje världens bönder, som  tillber honom som en Gud.

De här reklamfilmerna visades i Sverige på åttiotalet — och jag minns att jag tyckte att de var rätt magstarka redan då.

Undertexten är inte direkt subtil. Mannen från Del Monte han säger: ”Jag har tummen i ögat på Tredje Världens alla daglönare — och det ger mig faktiskt en lätt erektion.”

 

 

5 svar to “Skäms ni över er koloniala framtoning? Mannen från Del Monte han säger: Tvärtom! Jag njuter av den!”

  1. Bantil Deken Says:

    I Sverige förekom en liknande reklam runt det senaste millennieskiftet för kooperationens livsmedel, om jag minns korrekt. Filmen figurerade en Lennart Hyland-lookalike som på ett mer svenskt och välvilligt sätt gav sitt nickande godkännande till de produkter som de utländska människorna i 1800-talskläder kom och erbjöd.

  2. Civilingenjör P Johansson Says:

    Ett fall för den maskerade proggaren!

  3. David Says:

    Gratulerar, Civ-Inger! Du har just lämnat kommentar 9000 här på bloggen. Bantil Deken här ovan snuvades precis på bragdguldet — hans kommentar är nummer 8998 — men han kan ju trösta sig med att han avlämnade kommentar 6000 för ett par år sedan …

    • Civilingenjör P Johansson Says:

      Vilken ära, bäste redaktör! Vinner jag ett pris?
      Jag kan tillägga att jag, inom ramen för mitt projekt ”I Kapten Stofils fotspår”, i somras besökte det Döda fallet, där emellertid ett teatersällskap med publik skänkte en viss livfullhet.

      • David Says:

        Det är nog bara den evärderliga, ovärderliga äran är jag rädd — men om vi stöter på varandra IRL så kan jag rita en Proggare med riktigt mycket ansiktsbehåring åt dig …

Kommentera

