Michelingubbens sjövilda ungdom

Vid industriutställningen i Lyon 1894 gjorde han sitt första framträdande. Karriären blev meteorisk — och enligt vissa steg  framgångarna den unga hetsporren åt huvudet under en period.

Det blev några vilda år kring förra sekelskiftet för den unge Michelinspolingen.

HAN SÖP OCH RÖKTE SOM EN BORSTBINDARE!

Photo 2014-09-11 02 45 02

Här ser vi Michelingubben i lag med dåliga kamrater — det vill säga betydligt mer nedslitna däcksgubbar … Den aningen dubb-iösa sloganen lyder ”Michelindäcket dricker bort problemen!”.

Photo 2013-09-06 16 05 36Svansföringen är hög — stilen nonchalant

HAN RÅKADE STÄNDIGT I SLAGSMÅL!

Photo 2014-09-11 03 07 23

När vår hjälte raglar hem efter en lyckad afton på krogen attackeras han av knivbeväpnade apacher, som dock har underskattat den välklädde rucklaren rejält … Slogan: ”Michelindäcket motstår alla attacker!”

Photo 2014-09-11 03 12 04Michelingubben spöar skiten ur konkurrenterna!

HAN VAR EN DAMERNAS RIDDARE!

Photo 2014-09-11 02 46 08En brandmansuniform piffar upp även den mest aparta giljare …

 

Photo 2014-09-11 03 01 27

… liksom en reslig kroppsbyggnad.

HAN SVINADE OCH TRASHADE PÅ … ÖH … PUMPODLINGAR!

Photo 2014-09-11 03 01 07

… Men sedan gick det som det brukar. Vår hjälte hade lekt rommen av sig och blev den distingerade, statsmannalika figur vi älskar och vördar än idag …

10 svar to “Michelingubbens sjövilda ungdom”

  1. Bantil Deken Says:

    Bib, en-dum-en, säger kanske pumpodlarna.

    • David Says:

      Just det — jag lyckades inte skohorna in namnet på vår vän i texten, tack för detta.

      Michelingubben heter alltså till och med ”Bibendum”, d v s ”att dricka” på latin. På tidiga plakat — som det översta i bloggposten — står frasen ”Nunc est Bibendum”, ”Nu är tid att dricka”.

      Ett budskap som både tidens bilister och cyklister tacksamt tog till sig …

      För vidare förkovran hänvisar jag, som så ofta, till Wikipedia:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Bibendum

  2. Jon Ridderstråle Says:

    Michelingubben är fortfarande våldsam. Titta på kortfilmen ”Logorama” som finns på en populär internetsida med videoklipp. Den filmen har även vissa likheter med ett av Kaptens Stofils äventyr.

    • David Says:

      Jag har inte sett Logorama i dess helhet — däremot tillräckligt mycket för att konstatera att den bygger på en rätt likartad idé som min och Jockes serie Kains varumärke — och Jockes fortsättning där Kapten Stofil upplever vidare äventyr i Trademark City.
      Vi fick idén av min pappa, som en gång vid frukostbordet började fantisera om att alla varumärkesfigurer bodde i samma radhusområde. Jag nämnde den idén för Jocke som blev synnerligen stimulerad — och sedan gjorde vi ett äventyr vari John Holmes och Sherlock Watson löste en deckargåta där bland andra Michelingubben, Icander och Monica figurerade …

  3. Robert Huselius Says:

    Är det en magerlagd släkting till Jabba the Hut på översta affischen?

  4. Gustaf Erikson Says:

    När man ser gubben börjar man förstå varför huvudpersonen i William Gibsons ”Pattern Recognition” hade sån aversion mot honom.

    Är det inte krossat glas i champagneskålen i översta affischen? Värsta fakiren!

  5. Robert Huselius Says:

    Oj! Samma kväll som jag läser detta, dyker den här upp i feeden. https://twitter.com/oldpicsarchive/status/513026740294520833

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: