Zdeněk Burian — mannen som formgav forntiden

zdenek-burian.jpg

Jag tvivlar på att det finns många personer som har påverkat vår historiesyn i lika hög grad som Zdeněk Burian.

Det gäller kanske inte så mycket de sista tvåtusen åren — men all övrig tid som har förflutit sedan den kambriska explosionen ser vi ofta i vår kollektiva föreställningsvärld med Zdeněk Burians ögon: en fornålder  som har fått en aningen blaskig och blek, kanske rentav en smula öststatsmässig ljussättning — alla geologiska epoker verkar på något sätt kännetecknas av lika delar trivsel och tristess.

ptero.jpg

Zdeněk Michael František Burian föddes 11 februari 1905 i Kopřivnice och dog 1 juli 1981 i Prag. Under den mellanliggande tiden hann han göra smått hisnande 15 000 illustrationer — varav åtskilliga är oljemålningar. I början av sin karriär illustrerade han Tarzanböcker när han inte ägnade sig åt Julius Verne och Karel May (som tjeckerna tydligen kallar Jules och Karl), men sedan inledde han det samarbete med paleontologen Josef Augusta som skulle göra honom världsberömd på ett tämligen anonymt sätt — jag är övertygad om att nästan alla har sett hans bilder, och alla har defintivt kommit i kontakt med andra rekonstruktioner av livet under Jura och Trias som bygger helt på hans visioner, men förmodligen är det bara ett fåtal förunnat att veta vad han heter.

betande-triceratops.jpg

Själv studerade jag med stort intresse hans bilder som barn — bland annat den här med trollsländan:

trollslanda.jpg

Men det var först i tjugofemårsåldern jag fick veta vad han hette. Heder åt denne hemlige hjälte!

21 svar to “Zdeněk Burian — mannen som formgav forntiden”

  1. Liten Karin Says:

    Inte hade dinosaurierna roligt, deras liv syns vara likt förortens, meningslöst och kliande.
    Allt de har, stackarna, är ju sina möten i ortens ungdomsgård, där de förgäves och med sinster min dryftar världens snart förestående klimatkatastrof, som skildrat hos Gary Larson:
    ”Mina Herrar, säger ordföranden; läget är prekärt.
    Vår värld går under, vi kommer alla att dö av svält, och här står vi nu; ett gäng monster med hjärnor stora som valnötter”.
    Så minns i alla fall min hjärna mötet. Bilden är lagrad bakom området för bilar och kläder, därför kan vissa störande detaljer förekomma, som pajasmössor på pteranodonerna eller randiga badbyxor på den snälle vegetarianen, den ende överlevande, som bor kvar i övre Loch Ness än i dag.

  2. Bastion Styrbiskop Says:

    Jag var som liten grabb ytterst fascinerad av en närmäst grisailleframställning av några amfibier som doppade sig. Suggestiv. Den förändrade mitt liv till och med. Kanske. Jag läste den på bibblan i Åsele 1969.

    Efteråt förstod jag att det var ur Burians produktion. Nu har jag i min ägo ett verk av ZB där tricertopsen mot grönaktigt dis figurerar. Mycket bra på ljus och atmosfär, inte bara djuren han Burian.

  3. Hans Persson Says:

    De där bilderna ser bekanta ut. Jag undrar om vi inte hade en bok med hans bilder hemhemma.

  4. schibbye Says:

    Jag älskade verkligen bilden med trollsländan när jag var liten! Tänkte aldrig då på att en konstnär naturligtvis gjort dem. Bilderna hade en känsla av en plats frusen i tiden, men som man kunde längta till. Jag kan få samma känsla när jag tänker på mina barndomssomrar i Bastbergets fäbod, värme, rofylldhet och all tid i världen. (suck)

  5. Anna Norman Says:

    Kommer bilderna från någon skolbok?? Visst är det jobbigt när man hittar sina gamla skolböcker på antikaffärer. Det har hänt mig i allafall och det kändes lite konstigt.

  6. schibbye Says:

    Anna: Du måste vara riktigt gammal … :)

  7. isabelle Says:

    vilken sällsam känsla av nostalgi. artefakter från mellanstadietiden, med alla biologilektionernas djurplanscher.

  8. Hans M. Eklöf Says:

    Åh jisses vad jag går igång på de där bilderna! Jag har böcker späckade med dem och tvekar inte att säga att de förändrade mitt liv. Idag ser jag dem förvisso mest som goda exempel på allt som var snett med synen på främst den mesozoiska faunan mellan 1920 och 1975 (synen mellan de årtalen, alltså. Inte faunan) – jag metasamlar på böcker som belyser just den utvecklingen. Men herr Burian gjorde onekligen så goda rekonstruktioner man med tidens kunskap gärna kunde göra, och han är därmed värd all aktning.

    De utdöda djuren, främst dinosaurierna, ansågs på den tiden vara inte så mycket förortskusinerna som släktingarna från landet till däggdjuren. De hade ju dött ut och var alltså sämre. Och de där knäppa taggarna och grejerna! Stora tecken på att något var galet, lika galet som Habsburgarnas överdåd vilket ersatts av den moderna tidens rationalitet respektive de samtida däggdjurens mera timida uppsyn.

  9. David L. Says:

    Bilden på Triceratopserna kände man ju igen som en gammal bekant! Boken ”Urtidens djurvärld” var en uppskattad födelsedagspresent eller julklapp på sin tid.

  10. jacob Says:

    Jäsiken! tack som tusan för den, oj vad jag gillar dom bilderna, har gjort sen jag var liten, fick värsta boken med illustrationer när jag var typ tolv.

    BTW: ”Vad tycker till exempel så intressanta författare som…(13 namn kortas)… David Nessle om det litterära dagsläget. Tell me.” Skriver Anna Hallberg i DN idag, 2007 05 25.

  11. Feedback66 Says:

    Heh, jag läste också DN idag och såg David Nessles namn nämnas, det var roligt.

  12. civing Says:

    David Nessles namn nämndes även på Sveriges Radio igår, i en betraktelse om Kapten Stofil-redaktionens betydelse för stofilismens bevarande.

  13. schibbye Says:

    Civing: Apropå paleontologi, eller? :)

  14. Anna Norman Says:

    schibbye: Jaa vars… I vilket fall så har jag också haft den där boken! och den var utrangerad ifrån ett skolbibliotek på Lidingö. Det är jag nästan säker på. Käppala eller något.

  15. Ainur Says:

    Underbara målningar, storartade i all sin tidsbundenhet. Jag visste minsann vad Zdeněk Burian hette när jag upptäckte dinosaurierna i 9-årsåldern… En annan stor hjälte (vars namn jag först tog reda på för en minut sedan) var Charles R. Wright, som målade agila och dynamiska dinosaurier innan man fick för sig att de skulle vara sega och kallblodiga. Se målningen med två skuttande Laelaps (felstavat ”Laelops” på sajten, i dag kallas den Dryptosaurus) en bit ner på följande sida.

    http://www.charlesrknight.com/AMNH.htm

    Numera är Wrights tolkning modern igen.

  16. David Says:

    Det verkar som förvånansvärt många av bloggens läsare har ett personligt förhållande till Zdenek, trots att hans kallblodiga och sega öststatsdinosaurier numera anses förlegade. Tack till Ainur för tipset om Charles R Knight som jag inte heller hade någon som helst koll på. Det känns lite grann att hans mera aggressiva och konkurrensinriktade dinosaurier sprungit fram i ett annat kulturklimat än Burians. Mera velociraptorvarning på dem. ”Velociraptorerna! Velociraptorerna som bara jag kan höra! Velociraptorerna i väggen! Iää! Shub niggurath! The utmost abomination!” (ursäkta — jag råkade se på Ainurs hemsida att hon också är en tillskyndare till Rhode Islands knäppaste skräckmästare …)

  17. Dan Says:

    Jag kanske missar ett lager ironi här nu men kallar inte vi också Verne för Jules?

  18. schibbye Says:

    Dan: Nej, på ärans och hjältarnas språk heter han Julius Verner. (OBS! ej släkt med Lars …)

  19. Från Zdeněk Burian till Nigel Marven at Det perfekta tomrummet Says:

    […] 1967) var böckerna fyllda av paleontologiillustrationer som hade en speciell färgskala. Häromdan Danvid Nessle intressant om mannen bakom min uppväxts bild av forntiden. Men där fanns inga tidsresenärer i […]

  20. Oskar Says:

    Zdenek Burian är en stor konstnär. Jag har tittat väldigt mycket i hans Urtidens djurvärld, en bok med förhistoriska däggdjur som inspirerade mig enormt när jag var yngre (och gör fortfarande). Ett annat bokverk som kittlar mig är Brehms Djurens liv utgivet på 20-talet av aktiebolaget familjeboken som vi ärvt av min gammelfarmor – framför allt K E Hartigs tolkningar av primitiva däggdjur om elefantnäbbmöss och pungdjävular i olja och kopparstick gör mig stum.

  21. Huvudnyheterna 6: Om man googlar ett träd i skogen … | David Nessle Says:

    […] (Som exceptionellt minnesgoda läsare märker — och nu talar vi om de av er som har ungefär lika bra komihåg som Borges Funes den minnesgode — rider jag ett par gånger under avsnittet kring på käpphästar som har vädrats tidigare här på bloggen: De geologiska åldrarnas olika skapargudar var jag inne och nosade på redan i maj 2006 och den tongivande dinosauriedesignern Zdeněk Burian nämndes i maj 2007.) […]

Lämna en kommentar