Stoppa polisväsendet!

fangslande_latar

Signaturen Cellos överskruvat kvicka boktitlar fick mig att börja tänka på Dalapolisens spelmän. Det var vid en etikkurs i Idre för polismyndigheten i Dalarna den 9 november 1975  som tanken föddes att  starta en musikgrupp bland polisanställda i länet.  Ensemblen har sedan dess gett oss skivor som ”På fri fot”,  ”Musik och sång utan batong” (med  hits som Möckelmyravalsen och Helgdagskväll i timmerkojan) samt, givetvis, mästerverket ”Cellsamt fängslande”.

den-tar-vi

Fast det verkar som om de börjar få lite svårt att variera sig — jag ser på deras hemsida att de har givit  ut ännu en skiva med ”Fängslande” i titeln.

pafrifot

Dags alltså att försöka undsätta ordningsmakten. Uppriktigt talat förstår jag inte riktigt hur de har lyckats missa ”Gripande låtar” — eller  ”Det är mänskligt att fela”. Fast det är kanske å andra sidan inte riktigt en polisiär attityd att inta.  Men vad sägs om ”Var god och blås” med en sexig sax-sektion — följd av den mera percussionbaserade ”Hellre slagrörd än lagförd”? Eller ”Fräscha polisgrepp”? Inte det?  Då föreslår jag ”Ett knippe yviga polis-sånger” eller kanske rentav  ”Mediasamhällets tilltagande snutifiering” …

Okej. Jag börjar förstå varför Dalapolisens Spelmän  har  fått slut på titlar.

11 svar to “Stoppa polisväsendet!”

  1. Herr Svisser Says:

    Deras bästa är ju ändå: ”Polisen i Dalarna är hård, men Rättvik”.

  2. David Says:

    Herr Svisser har — som vanligt — helt rätt. Fattar inte hur jag lyckades glömma denna pärla.

  3. Martin R Says:

    Argh! Gah.

  4. Rimbloggen Says:

    Eller så kan de haka på tv:s dokusåpatrend; ”Stjärnor po lis…”

  5. ban~ken Says:

    En regelrätt cover av Nationalteaterns ”Bängen trålar” skulle väl inte sitta fel för denna orkester. En annan låt jag skulle vilja föreslå är Chaz Jankels funkdestillat av Nagisa Oshima-filmen ”Sinnenas rike” under den lätt modifierade titeln ”Aina Corrida.” Albumtitelförslag: ”Kulla, män plus bälg och sträng”, ”Masiv attack” eller ”Lyst for Life”.

  6. Fredrik I Says:

    Det här gänget spelar väl därmed i samma division som Kenneth and the Knutters och skivan ”Vi kom, vi såg, vi stegrade”.

  7. aspie Says:

    Polisväsendet? PolisOväsendet!

  8. mic0 Says:

    Vad hände med polis-sångerna?

  9. En Sjö Rövarns Jenny Says:

    ”Den okyska delinkventens blus?”
    …Nähej. Den här klubben verkar länka hit: http://community.livejournal.com/theboringclub/14571.html av outgrundlig anledning. Säkert straffbart på sitt sätt.

  10. Urban Says:

    Jag missade att ”cellsamt fängslande” faktiskt är känt från ett Kapten Stofil-äventyr!
    Jag trodde givetvis att det var påhitt men kan förstå att det var kul att smyga in det.
    Men det där om olika pressningar av soundtracket till ”Fäbodjäntan” är väl påhitt? Väl? Väl?

    U.J.

  11. David Says:

    Urban: Jag hoppas det i alla fall — softcorefilmer från sjuttiotalet hade ibland soundtrackalbum (Jag har t ex soundtracket till den italienska klassikern ”Sweden, heaven or hell”) och även den herostratiskt ryktbara Deep Throat har en themesong i bästa Bondstil —

    ”Deep throat
    deeper than deep your throat.
    Don’t row the boat
    don’t get your goat,
    that’s all she wrote.”

    (jag skämtar inte — den går så …) — men så vitt jag vet lanserades inte Fäbodjäntan tillsammans med någon näverlurstung soundtrackskiva …

Lämna en kommentar