Jippii — J P!

joakim-pirinen

Kapten Stofil kallar vi oftast Joakim Pirinen för J P — främst på grund av att vi har två tecknare som heter Joakim.

Fram till femtonde februari kan man rösta på att J P ska få Dagens Nyheters stora kulturpris. Vilket jag naturligtvis starkt rekommenderar att alla bloggens läsare gör. Jag anser att Jocke P inte bara med en bred marginal är sin generations bäste serietecknare utan den bästa serietecknare vi någonsin har haft i det här landet — och dessutom en av de främsta i Europa — världen — ja, hela den här spiralgalaxen.

Alltså vore det lätt beklämmande om han inte ens kunde få ett litet lokalt, nordeuropeiskt kulturpris som intäkt på all denna begåvning. Så skynda att rösta på DN:s kultursida.

9 svar to “Jippii — J P!”

  1. Civilingenjör P Johansson Says:

    Självfallet. Pirinen är den enda i sällskapet jag vet vem det är, så valet är lätt.
    En annan Joakim var Joakim Bonnier, som ogillade att kallas Jocke. Därför diskuterade han på ett möte med Teknikens Världs redaktion ett trevligare smeknamn. De kom fram till att kalla honom ”Jo”. När han sedan lämnade lokalen ropade en glömsk redaktionsmedlem efter honom: ”Hörru Jocke, var det Jo eller Joe?”.

  2. Svensson Says:

    Pirinen: i en självbiografisk serie nämns pappans samlade verk av Heidenstam, som JP ”vill äga men inte läsa”. Jag tyckte det var pregnant på någe vis (även om jag själv både skulle vilja äga och läsa Heidenstams alla verk).

    Och visst är JP skicklig. Han förde upp den svenska seriekonsten till en ny nivå; eller som Sture Hegerfors sa, till den gamla, fina nivån innan massinköpta skämtteckningar från USA efter kriget sopade bort vår inhemska tradition, den hantverksmässiga med rötter i Oskar Andersson, Albert Engström mfl.

  3. Ahrvid Says:

    I second that!
    Jag har redan röstat. Var för en tid sedan på en tillställning JP hade i Rönnells Antikvariat i Stockholm, där han presenterade sitt nya seriealbum, läste, spexade, t o m pratsjöng. Det var mycket roligt.

    –Ahrvid

  4. wintermute Says:

    Instämmer till fullo och för budskapet vidare!

  5. Robert Huselius Says:

    Angiven länk ledde mig till DN:s spelrecensionssida. Föreslår istället: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=877064

    Måste emellertid säga att Ruben Östlund också lockar. Har inte sett ”De ofrivilliga”, men ”Gitarrmongot” var ju urbra.

  6. Charlotte Says:

    Jajamen. Jag har röstat!

  7. anne-marie Körling Says:

    Tack för tipset. Jag ska fundera och aktivera mig i det hela. Anne-Marie

  8. anne-marie Körling Says:

    Jag röstade och jag valde x x x – vilket betyder att vi har ett gemensamt. A-M

  9. wintermute Says:

    Äsch då… det höll inte hela vägen till kulturpriset. Själv har jag redan skrivit en flammande protest på min blogg!

Lämna en kommentar