Östergötlands landskapsvapen

ost_vapen.gif

Den östgötska drakgripen närmast dryper av hårdrockestetik — tillochmed Gene Simmons skulle nog vända på klacken om han stötte på den i en mörk gränd. Även de omgivande liljorna ser av någon anledning mera ut som kaststjärnor.

Ursprungligen var gripen en om möjligt ännu mer respektinjagande fullblodsdrake, men genom korsbefruktning med de kringliggande landskapens ymnigt förekommande gripar fick den efter ett tag sitt nuvarande hybridutseende.

braskytlt.jpg

Under medeltiden var Östergötland ett av de politiskt centrala landskapen. Femtiotusen fornlämningar kan inte ha fel. Härifrån kom även riksbyggaren Birger Jarl som med omilda nypor föste ihop svear och götar och gav upphov till det band av mellanmjölkspimplande lagomfanatiker som vi i dagligt tal kallar ”svenskar”.

birger-jarls-hattask.jpg

I mitten av artonhundratalet hittades för övrigt Birger Jarls — eller möjligen någon av hans söners — hattask utanför Harz i Tyskland där en bondfamilj med smak för det extravaganta använde den som kaffeburk (allt om denna sällsamma upptäckt kan ni läsa här).

Det kanske förvånar en del att tidningen Östgötacorrespondenten en gång i tiden var den mest brutalt bildstormande, vildögda och radikala organet i landet, men så var det — den grundades nämligen av en viss Henrik Bernhard Palmær (1801 – 1854) som var fylld till brädden av en ganska osvensk blandning av kvickhet och koleriskhet. Han är bland annat fader till nedanstående epigram:

En sann kristen gläder sig då han ser feta präster, ty denna syn är honom en borgen för sanningen av Sankt Johannes´ utsaga, att ordet vart kött.

Han är lycklig den hovmannen, som en gång, då högtsalig Hennes Maj:t Drottning Hedvig Elisabet Charlotta föll omkull i Hagaparken, fick skåda hela Holstein och en del av Gottorp därtill.

Man vill veta att, i händelse av krig med Ryssland, skall i Haparanda förläggas en frikår, bestående av Sveriges unga och krigslystna poeter, väpnade en och var med sina av mordiskhet blixtrande verser.

Palmær var en svuren fiende till nationalchauvinistiska götiska brösttoner och religiöst hyckleri, och — följaktligen — en svuren fiende till Esaias Tegner, som han bland annat förärade en recension som enligt någon finsmakare var ”det giftigaste, vår polemiska litteratur har att uppvisa”. Hans tankar kring svensksvärmerierna finns sammanfattade i det här lilla aktstycket:

Nyligen hände, att två stycken svenskande svenskar på svenska
tävelsvenskade om, vem som var svenskast av dem.
Se svensknamniga voro de ock: Svenskander och Svenskbom;
så! till svenska en var hade hopsvenskat sitt namn.
Nu med grammatisk svenskhet och översvenska varandra
började de, och snart blev det ett bålsvenskt alarm:
”Svenskare är jag än svensk.” – ”Men jag är däremot svenskast.”
”Jag svenskastare är.” – ”Svenskastarastast är jag.”
Kort sagt, komparativiskt och superlativiskt de skreko;
Positivus svensk glömde de slutligen bort.

Det finns även skäl att misstänka att Palmær var något av en svuren fiende mot sig själv. Som han uttryckte det: ”Sarkastiska anmärkningar äro de säkraste medlet att roa för ögonblicket och förvärva ovänner för livstiden”. Tyvärr kom denne kvickhetens mästare heller aldrig att bli särskilt stilbildande för svensk journalistik …

15 svar to “Östergötlands landskapsvapen”

  1. Henrik Says:

    Östergötland känns väldigt mycket fornstora dagar. De enda kontemporära östgötar jag kan komma på är Jalle, Julle, Hjulius och Fredrik Virtanen.

  2. Robert Huselius Says:

    Skvader, släng dig i väggen – här kommer dripen! Eller kanske graken?

  3. Martin R Says:

    Angående julsångerna man får höra i media vill jag påpeka ett par saker.

    1. Det är upprörande att det bara är nisse-eliten som får smaka på lilla äppelbiten.

    2. Jag har ätit pepparkaksgrisar, pepparkaksgranar och pepparkaksgummor. Men aldrig har jag fått någon pepparkakseland.

    3. Pitt-patt, pitt-patt, pitte pitte pitt-patt.

  4. Gustaf G Says:

    Birger Jarls hattask måste vara ett av de tuffaste fornfynden man kan göra. Vad kommer härnäst, Valdemar Atterdags rattmuff?

  5. Bastion Styrbiskop Says:

    Popskribenterna Fredik Strage och Jan Gradvall är väl östgötar, men Strage verkar vilja prata ståkkholmska blott och bart.

    Kul att få¨det där ”svenskarastaste” i ett sammanhang, originalet troligen. Jag läste nyligen en avhandling om nationalism vid sekelskiftet men där framstod det som att det var nåt som Fröding lattjade lite med, då måste det ha varit senare hursomhaver.

  6. bark Says:

    Ah! Äntligen! Östergötland! Min hembyggd! Så här många utropstecken har jag inte använt sedan mellanstadiet!

    Och så ett litet kul sammanträffande: Jag tyckte jag svagt kände igen den översta bilden av landskapsvapnet…

    Jodå. Sommaren 1995 hade jag ett tillfälligt jobb på Linköpings Kommun, och behövde av någon anledning Östergötlands lanskapsvapen i digitalt format. Som jag inte kunde hitta på www. Minns att publik web var knappt två år gammalt och att sökmotorer knappt existerade – Altavista var ett halvår bort.

    Så jag gick till en bokhandel och bland turistprylarna köpte ett klistermärke tänkt för bilar och scannade in detta i jobbets scanner. Sedan satt jag ett stort antal timmar i Photoshop 2.5 och Paint Shop Pro 2 (program jag då inte kunde använda) för att snygga till den och göra den tillräckligt liten för att vara användbar för den tidens modem.

    Så, plötsligt, dyker de 13 år senare upp på en idols blogg. Det är rätt häftigt. Speciellt som jag inte tänkt på bilden på många år, jag förlorade lösenordet till http://www.ctrl-c.liu.se/~bark/ någon gång 1999.

  7. Gustaf G Says:

    Ska man leva för att var kontemporär, eller räcker det med att man levt på sista tiden? Om det andra är sant så borde absolut Tage Danielsson räknas till skaran illustra östgötar, så här i Karl-Bertil Johnsson-tider.

  8. David Says:

    Martin R: Själv har jag missat dessa rättsövergrepp i äppelbitsfördelningsfrågor eftersom jag håller mig undan från mediabruset för det mesta. Men det låter onekligen alarmerande.

    Bark: Ditt gamla kommunalknäck ligger ute på Wikipedia som officiell representant för vapnet, och gör Östergötland betydligt bättre lottat än många andra landskap som representeras av avgjort amatörmässiga avbildningar. Trevligt att en av upphovsmänniskorna till de vapen som vi utsätter för vår falkögda granskning finns i läsekretsen …

    Gustaf: Tage Danielsson är väl utan tvivel den mest självskrivna östgöten på en lista över bygdens stora — så självskriven att jag inte ens kom ihåg att nämna honom, misstänker jag …

  9. bark Says:

    ”Ditt gamla kommunalknäck ligger ute på Wikipedia som officiell representant för vapnet,”

    Nej?

  10. David Says:

    Bark: Nej — det gjorde det ju inte. Jag börjar tydligen bli lite smått minnessvag, och nu kan inte längre erinra mig var på stora vida webben jag hittade din variant på vapnet. Den som wiki har är ju — i motsats till vad jag påstod — lika blek om nosen och slarvigt färglagd som de andra wikivapnen.

  11. bark Says:

    Tja, det är första träffen på Google Images ”Östergötlands landskapsvapen”.

    Nåväl.

  12. Fredrik Tersmeden Says:

    Heraldikpetimetern i mig kan icke undlåta att påpeka att blomstren i det östgötska vapnet är silverne rosor, icke några fridens liljor. Å andra sidan gör väl rosens taggighet parallellen till kaststjärnor än mer näraliggande.

    Fredrik

  13. schibbye Says:

    Fullständigt OT: Goddag på dig, Fredrik, så du har äntligen hittat hit?

  14. Fredrik Tersmeden Says:

    Jajamensan, käre medkonstifikist. Begriper inte varför det inte blivit tidigare.

  15. David Nessle – årets sista bekantskap « Under Wermlandsörnen Says:

    […] deras vapen som resonansbotten – Härjedalen, Norrbotten, Ångermanland, Södermanland, Närke, Östergötland, Jämtland, Gästrikland, Dalsland, Dalarna, Västergötland, Uppland, Lappland, Hälsingland, […]

Lämna en kommentar