Dagens spöklika dröm

Strax innan sex i morse drömde jag om en man som åtminstone delvis är filmskådespelaren Robert Downey jr. Han sörjer sin döda, unga hustru. Han bor  i något slags växthusliknande enplansvilla. Det är kylig sommarnatt eller tidig höstnatt.

Han sätter på tango på stereon, öppnar dörren till förstutrappen och spanar ut i natten. Ingen kommer. Han går till den bakre dörren på huset. öppnar den och släpper ut tangon i mörkret. Efter en kort väntan ser man hur löv flyttar sig en liten aning, hur tyget trycks in på hans kläder när något osynligt omfamnar honom (i drömmen noterar jag tacksamt hur sparsmakat och skickligt man har använt datoranimationen).

Hans döda hustru har kommit till honom för att dansa tango. Han drar in henne i växthusvillan. De virvlar ovigt runt. Det osynliga spöket stöter mot möbler och sängöverkast som flyttar en aning på sig. Nu är jag mera inne i Downey än i början av drömmen. Jag är besviken över att det här mötet med min döda hustru känns fel på något sätt — inte så extatiskt och självklart  som jag hade tänkt mig. Hon blir delvis synlig när hon kysser mig — och genom min kropp flödar en gudomlig nåd — plötsligt kan jag acceptera att hon är död.

Sedan vaknar jag.

(Jag misstänker att drömmen är en direkt följd av att jag låg och läste gamla nummer av sjuttiotalsskräckserietidningen Eerie innan jag somnade.)

9 svar to “Dagens spöklika dröm”

  1. Svensson Says:

    Fascinerande! Bland annat detta att du ser det som utomstående i början, det har jag aldrig varit med om. Jag är bara ”jag” i drömmen så vitt jag vet…

    ”De drömmar man minns är viktiga drömmar” står det i Castaneda. De sorterar sig själva alltså.

  2. David Says:

    Svensson: Intressant — jag trodde alla bytte perspektiv i sina drömmar. Jag kan skifta flera gånger: först läser jag en text, sedan blir den en technicolorfilm som jag kommenterar, sedan är jag inne i en person — ibland kan jag tillochmed vara halvt inne, halvt ute ur de medverkande.

  3. sa Says:

    Låter som om John Andersson varit med och skapat drömmen.

  4. David Says:

    Sa: Onekligen en skrämmande tanke … John Andersson som mina drömmars demiurg …

  5. Svensson Says:

    I de drömmar jag skrivit ner på sistone har det mest varit jag själv i huvudrollen.

    Men ärligt talat: du är en mer detaljrik drömmare än jag, kanske bättre ”in the art of dreaming” helt enkelt. Jag får fördjupa mig i konsten tror jag.

  6. Dvärghundspossen Says:

    Precis som ”sa” associerade jag direkt till John Andersson. Och när du svarade att han skulle kunna vara ”dina drömmars demiurg” lät det svaret också som nånting han skulle ha kunnat hitta på…

  7. Jacob Says:

    ”släpper ut tangon i mörkret” – jag får bilden av själva tangon som en bångstyrig hankatt.

    En tanke att dröja vid när det skymmer.

  8. P Says:

    ”Allting är möjligt i drömmen, utom tankspriddhet, det vill säga att sluta intressera sig för den dröm man är i. Detta är en allvarlig brist hos en annars storslagen existensform.”

    Skriver Horace i Meteorer, en bok som uppehåller sig ganska mycket vid drömmen. Hur ställer sig en drömmens ekvilibrist som David till detta kategoriska yttrande?

  9. Svensson Says:

    (@P: själv tänker jag på Castaneda som lär att man kan skaffa viljekontroll över drömmen – vilket även torde innebära att ”sluta intressera sig för den dröm man är i”.

    För övrigt säger Castanedas guru don Juan att första steget till denna viljekontroll är att försöka få syn på sina händer i drömmen. ”Varför HÄNDER”? frågade då Castaneda, varpå don Juan svarade: ”Det spelar ingen roll vad det är, du kan väl försöka få syn på din snopp, bara du viljemässigt gör något!”)

Kommentera

