Kom med i det glada konsumgänget

Tyvärr verkar det vara en modern myt att Konsum skulle ha haft ovanstående slogan, som med hjälp av två prickar förvandlades till stor underhållning — hade kampanjen verkligen existerat så skulle vi utan tvivel ha sett reproduktioner av den på alla ”hö hö hö”-sajter (inklusive den här). Som det nu är svävar uppgiftslämnarna alltid en smula på målet — ”någon gång på sjuttiotalet” — och det verkar inte föreligga någon dokumentation som den seriöse hö hö hö-aren kan lita på. Det är egentligen synd, eftersom historien skulle gett kooperationen lite välbehövlig edge i konkurrensen med privatägda pökcentra, ursäkta, köpcentra.

konsum_logga_.jpg

Därmed inte sagt att man inte kan ha roligt på Konsum. Idag blev jag tvungen att traska över tundran hela vägen till Mariaplans Coop Nära, eftersom närbutiken på Gråberget har börjat få alltmer spontanistiska och kontinentala öppettider.

Det var säkert ett år sedan jag sist befann mig i västsveriges möjligen mest ogemytliga konsumbutik — trängseln mellan hyllorna och den obefintliga planeringen gör att man irrar runt som en hamster i ett illvilligt stressexperiment, med en dunkel känsla av att inga av de pellets som trillar ut när man snuddar med sin fuktiga nos vid en knapp kommer att smaka särskilt gott.

(Till exempel hyllar man mångfalden genom att saluföra tre sorters bacon — alla tillverkade av kooperationen. Det får väl vara någon hejd på valfriheten.)

Trängseln når såna höjder att det är nästan omöjligt att ta sig fram om en annan kund råkar befinna sig i butiken samtidigt som en själv — man får lust att gå fram till dem, kisa sinistert och säga: ”‘Howdy stranger … this store aint big enough for the both of us …”

Till all lycka är det ett problem som verkar uppstå ganska sällan.

Jag irrade tre varv innan jag hittade sågspån att strö på golvet i min bur — ursäkta, jag menar bröddisken (vid närmare eftertanke kanske det kan gå på ett ut). Jag irrade fyra varv till innan jag lokaliserade kryddhyllan (genom att listigt fråga en individ som var iförd konsums folkdräkt och verkade arbeta där).

Exkursionens behållning var dock Finax nya müsli, som måste vara det mest misslyckade försöket hittills att smajla in sig hos de unga unga — eller vad sägs om produktnamnet ”Da Müsli”?

da_musli_strawberry.jpg
Jag skrattade hela vägen till kassan där jag snabbt blev påmind om livets allvar av kassörskans uppsyn. Konsumkassörskor är förmodligen det närmaste motsvarigheten till  posttanter vi har sedan Posten gick i graven — många av dem har samma sällsamma förmåga att göra en illa till mods utan att på något sätt vara direkt otrevliga. Man börjar tro att de gått en hemlig kurs.

Annonser

41 svar to “Kom med i det glada konsumgänget”

  1. Schibbye Says:

    Den (förmodade) skrönan är så fast förankrad i min hjärna att jag till och med får en minnesbild av att ha sett fenomenet själv i någon obskyr butik. Jag tycker mig se ett skyltfönster, från insidan överklistrat med blåvit vinyl (eller vad de nu tillverkar fönstertäckande affischer av) bärande nämnda text. Om jag kisar lite liknar det konsum i Mockfjärd.

  2. David Says:

    Schibbye: Du är i så fall det första ögonvittne jag har kommit i kontakt med — annars brukar sagespersonerna befinna sig på ett behagligt, Klintbergskt avstånd från händelsen:

    En tant på min mammas jobb hade en kusin som personligen klistrade upp hela kampanjen.

    Men det kan mycket väl vara jag som har fel — vilket i så fall skulle glädja mig storligen. Så träd fram, ni som — likt Schibbye — tycker er minnas kampanjen. Och har ni några gulnade instamaticbilder i bakfickan så är lyckan komplett …

  3. Martin R Says:

    Jag har bara hörsägen, men enligt den skulle det ha varit en kampanj för att folk skulle motionera i kooperationens regi. Och misstaget skulle snabbt ha insetts, varvid alla affischer revs ner.

  4. Schibbye Says:

    Det kan mycket väl vara ett falskt ”minne”, frambringat av att så många gånger ha hört – och med ett fånigt kluckande skratt i maggropen berättat – denna lilla kooperativa klenod för det uppväxande släktet.

  5. Schibbye Says:

    Förövrigt måste väl tanken bakom da Müsli vara så långt ifrån den blåvita müslin MÜSLI som tänkas kan?

  6. AndersH Says:

    Någon gång på 80-talet såg jag bilder av kampanjen i ett teveprogram om språkfrågor. Så om det inte var SVT:s egen grafikateljé som skapade bilderna jag såg, så har jag sett kampanjen med egna ögon. På bild. Den såg trovärdig ut, med det typsnitt och formspråk som Konsum brukade använda, så jag har alltid utgått från att den var verklig.

  7. David Says:

    Anders H: Plotten tjocknar — det börjar nästan verka som om kampanjen trots allt har existerat. Frågan är bara var all dokumentation finns — det verkar helt otroligt att ingen enda liten suddig, halvufologisk bild har letat sig ut på nätet …

  8. Jonas Wiklund Says:

    David,

    Ditt inlägg gav mig energi att äntligen kolla upp huruvida Electrolux någonsin kört en kampanj med slogan ”Nothing sucks like an Electrolux”. Den vanliga versionen av den historien är ju att de ovetandes om dubbelbetydelsen av ”sucks” körde en kampanj i USA med en sådan slogan.

    Eftersom de flesta svenskar är bra nog på engelska så har jag alltid sorterat in den historien under högen roliga fantasier. Döm om min förvåning så är historien nästan sann. Sloganen kördes i England och naturligtvis användes dubbelbetydelsen med flit för att skapa uppmärksamhet. Källa: http://commercial-archive.com/119924.php

    Det kan ju naturligtvis vara en lögn det också.

  9. Mark Says:

    En kampanj som i alla fall fanns på riktigt var moderaternas
    BÄTTRE SKOLOR
    LÄGRE SKATTER
    där S:en stod rakt under varandra och flitigt ströks över av de klåfingriga.
    Den har jag själv sett, någon gång på 80-talet var det tror jag.

  10. Kalla Kåre Says:

    Nu ska vi inte glömma SSU:s fantastiska bevis på historielöshet genom kampanjsloganen ”arbete ger frihet” under 1980-talet. Den är helt sann.

  11. X-RAY Says:

    Från insidan:

    http://konsumbloggen.com/

  12. civing Says:

    Även undertecknad har ett svagt minne att någon gång ha sett en avbildning av kampanjen ifråga i en vanligtvis vederhäftig källa (de flesta publicerade källor var vederhäftiga på den tiden).

    Som gammal kooperationens väktarte besöker jag emellanåt Konsum på Mariagatan (som trots vad den vanligen så vederhäftige David Nessle skriver inte ligger vid Mariaplan) för att inhandla blåvita varor, eller de Ersatz-blåvita varor som nu dominerar sortimentet. Det är en klaustrofobisk upplevelse, men det är mödan värt, speciellt som det inte finns någon Konsumaffär i hela Majorna.

  13. Mark Says:

    Kalla Kåre: Sossarnas studentförbund hade också en i mitt tycke missriktad kampanj med en bild på studenter på himmelska fridens torg strax innan massakern. Texten löd: ”Studenterna i Peking teg icke”.

    Åtminstone jag tyckte att det kändes mer hotfullt än hoppingivande…

  14. Erik Says:

    Vill bestämt minnas att könsumgängeskampanjen fanns på bussarna jag tog till Hvitfeldtska ngn gång under min gymnasieperiod, så sent åttiotal skulle det isf vara.

  15. Erik Says:

    Däremot undrar jag om det verkligen är sant att det i två dagar satt en banderoll på LO-borgen med devisen ”Arbete ger frihet”.

  16. David Says:

    Efter alla läsekretsens observationer är jag böjd att tro att konsumgängetkampanjen faktiskt funnits — vilket ju är oerhört glädjande.

    X-Ray: Jag har redan länkat till Konsumbloggen i min bloggroll — för nyfikna kan jag särskilt rekommendera den smått surrealistiska debatt om bästa PLU-koden (fyrsiffrig kod för grönsaker och andra lösvaror) som för tillfället rasar på sajten — den har en nördfaktor som skulle göra heder åt vilket forum som helst.

    Civing: Menar du att Mariaplan bara är området kring rondellen, skoaffären och seven eleven? Även om så är fallet så är Mariaplan som kulturgeografiskt begrepp betydligt mera vidsträckt — den löper hela vägen till Sudetlandet. Eller i alla fall en bit uppåt Sandarna till. (Alla dessa regioner har bara Mariaplan att tacka för sin kulturella utveckling! Jag förklarade för Sandarnas ambassadör för två veckor sedan att om situationen fortsatte — om Sandarna fortsatte att systematiskt undergräva — vänta lite, nu börjar jag nog tappa tråden mer än vanligt …)

  17. duke demonde Says:

    konsumbloggen var toppfin. mitt favoritinlägg var:

    Saker som bara äldre köper
    1. Gröna marmeladkulor
    2. Tre deciliter mjölk
    3. Blåvitts chokladpraliner

  18. Schibbye Says:

    Duke:
    Även korngryn, ättika och EN palsternacka lär tillhöra seniorsortimentet …
    (Tack till Jan Berglin)

  19. jacob Says:

    hmmm… tror faktiskt det kan vara så att jag träffat dom som gjorde den där müslin… ojoj…

    hur gillar du det här då?

  20. jacob Says:

    btw… lappskojset blev hur bra som helst. hatten av. :)

  21. civing Says:

    Ja, David, Mariaplan är just rondellen ifråga. Nu verkar det som om en del använder begeppet Mariaplan i en utvidgad mening; t.o.m. fru civilingenjörskan har flera gånger talat om ”plaskdammen på Mariaplan”, trots mina rättelser. Hon tycker nämligen att det är pertinent att namnge ett område efter närmaste spårvägshållplats vilket lätt orsakar missförstånd om man t. ex. skulle stämma träff på Kaptensgatan, vilken spårvägshållplats med samma namn numera ligger vid Styrmansgatan.

  22. Erik Says:

    Shit, och jag som både gillar gröna marmeladkulor och inhandlat både ättika och en palsternacka..! Alltmer pekar på att min framtida yrkeskarriär kommer bestå i att vara pensionär..

  23. Rollx Says:

    Jag ville bara rapportera att ”Da Müsli” har spridit sig till Kiruna. Men om Kiruna borna bryr sig om att köpa produkten (bli coola). Det har jag ingen aning om ?. :)

  24. Anders Wilen Says:

    Det där ÄR sant. Jag tillhör själv de ungar som satte prickar över o:et hemma i Jönköping. Affischen hade en bild med några representarer för Konsumbutikerna, typ kassörska, köttdiskspersonal osv.

  25. Krokogriffalon Says:

    hmm blir lite osäker, men har för mig att jag sett denna affisch på hörnet av dåvarande Konsumbutiken vid Kungsten i GBG. Jag har för mig det var en hel generations personer, + även en hund med på bilden!

    Ett helt gäng på kanske 15 pers av olika åldrar och hudfärger (+ ovan nämnde vovve), alla glatt leende in i kameran med devisen ”kom med i det glada könsumgänget” hehe!

  26. Mañana_no_problem Says:

    Även jag inbillar mig ha sett könsumgänges-dekalerna i skyltfönstret på en butik. Jag bor sedan 1994 i Lund och bevistade sporadiskt under några år i mitten och slutet av1990-talet en kosumbutik i Dalby. Där påminde nämnda dekal mig om möjligheten till ”dotting” (att skoja till det genom att på skyltar etc. lägga till eller ta bort ”the pricks” över å, ä eller ö). Jag måste tyvärr tillstå att jag aldrig kom ihåg att ta med mig för sporten lämpliga spritpennor. Men å andra sidan satt dekalerna på insidan av butiksfönstret, så det kanske inte hade blivit optimalt permanent effekt ändå.
    Jag vill inte fördomsfullt påstå att man i Dalby är efter sin tid, men om denna kampanj initierades på 1970-talet så har kan nog ett visst konserverande drag skönjas över orten…
    Jag tror dock snarare att PR-kampanjen ifråga lanserades senast i slutet av 1980-talet, och syftade till att få fler att bli medlemmar i den kooperativa rörelsen och inget annat – oavsett vad våra snuskiga associationer nu vill få det till!

  27. David Says:

    Manana: Okej. Nu är jag officiellt övertygad — kampanjen har definitivt funnits. Och som du säger tyder indicierna snarast på att den kördes under åttiotalet …

  28. Kenneth Says:

    Det gick en tunnelbanekampanj någon gång runt 1984-86. Jag HAR sett den. Bla på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Det var en massa glada tanter på bilderna och hade slogan ”det glada konsumgänget”. Vi hade hur roligt som helst!!

  29. vistet Says:

    Apropå könsumgänge så går tanken lätt till korpfotbollslaget Samlaget , från SAMdistribution som gav ut Nationalteatern , Samla Mammas Manna mm när det begav sig.

  30. David Says:

    Kenneth: Ögonvittnena hopar sig — men jag fattar inte hur jag kunde missa kampanjen i fråga. Antingen gick den inte i Göteborg eller också satt jag på min kammare, absorberad av något nördprojekt just då …

    Vistet: Samlaget kände jag inte till — även om upphovsmännen sannolikt var väl medvetna om tvetydigheten. Däremot undrar jag hur det förhåller sig med laget på min närmaste hemmaarena — B K Häcken med sina två bollhalvor som bildar en stjärt som insignium. Är det ett olycksfall i arbetet eller gjort med vett och vilje? Och om det är det senare — varför, by God, varför?

  31. Ronnie Says:

    Du kan vara säker på att det INTE är en myt, att konsum körde sin slogan med just den texten. Den varade inte länge – ett par veckor kanske, men många kom snabbt på att två stycken prickar över sista ”o” skulle göra annonsen mycket roligare att läsa.

    Jag är själv ögonvittne till annonsen, som fanns på stora Reklampelare, och i Konsums skyltfönster !!

  32. Jehova Says:

    Japp, kampanjen fanns på riktigt. Konsum i Norrahammar (en bruksort i Tabergsdalen soder öm Jonkoping) hade den på sin gavel där den syntes tydligt när man gick den branta vägen ned från min högstadieskola. Dock minns jag inte om prickarna var ditmålade när jag såg den eller om de på något sätt hamnat där bara i mitt huvud. Detta måste ha varit när jag gick på högstadiet vilket tidsmässigt placerar kampanjen i mitten av åttiotalet, d.v.s någon gång 83-86.

  33. do Says:

    …jag har sett en bild av annonsen i en medielärobok. Minns såklart inte vilken. Letar febrilt efter bild på nätet. Är det någon som hittat?

  34. Micke Says:

    Jodå kampanjen har funnits….satte själv dit 2 prickar i Ronneby i början på 80-talet.

  35. Anita Says:

    Hej

    Sidan är gammal så den kanske inte finns kvar? Jodå kampanjen fanns. Har själv sett den och prickarna :). Tror inte de satt uppe många timmar. Dålig koll av reklamfirman men man minns den…Tror det var -82 eller -83?

  36. Fredrik T Says:

    Även jag minns kampanjen (samt även ett TV-program där dess ”klottertacksamhet” demonstrerades och kommenterades). Jag är rätt säker på att detta var innan jag flyttade från Solna, vilket jag gjorde sommaren 1983, så Anitas datering ovan låter rimlig.

  37. David Says:

    Anita och Fredrik T: Jag fattar fortfarande inte riktigt hur jag lyckades missa den här kampanjen — satt jag inne hela sommaren 1983? Hmm … när jag tänker efter så satt jag faktiskt inne — i dubbel bemärkelse — valda delar av 1983 eftersom jag vapenvägrade. Kanske var det därför jag aldrig fick se denna gloriösa kampanj …

  38. textualiserad Says:

    Kommentarer från en annan blogg gör gällande att det är en vandringsmyt:

    ”Jag hörde om ”kom med i det glada konsumgänget/könsumgänget” i början av 70-talet, och myten sades redan då ha inträffat ”några år tidigare”, dvs på 60-talet.
    Jag finner det ytterst osannolikt att kampanjen någonsin fanns, med tanke på att varje generation från 60-talet fram till 90-talet tycks ha sett den ”med egna ögon för några år sedan”…”

    Tills bildbevis kommer upp så väljer jag att misstro de som tycker sig minnas. Även jag tycker mig minnas, men det kan lika gärna vara nån som berättat detta för många år sedan. Minnet är opålitligt.

    Bildbevis tack!

  39. Daniel Says:

    Kampanjen var någon gång 80-82, mediaboken i vilken ”prick-fenomenet” kring den finns upptaget har jag hemma – tror den heter ”Medierna”, men det kan även vara boken ”Passningar”

  40. Anita Says:

    Jag har sett den! Affischerna klistrades över rätt snabbt. Vi diskuterade på jobbet hur snabbt prickarna hade placerats..och på i typ alla annonser. Flera personer låg bakom eftersom prickarna hade olika färg och form. Tidigast -83 och senast -89. Kampanjen fanns! MEN, Konsum hade använt sig av den slogan länge men inte slagit upp den på affischer.

    • David Says:

      Konsum har lyckats begrava denna skamliga episod på ett fantastiskt sätt — inte EN enda liten affisch eller bild på affisch har jag lyckats hitta … vi hade uppenbarligen inte lika många mobilkameror under den här perioden …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: