Mumin-Hitlers sällsamma äventyr

Tove-JanssonInte bara fantasygigant utan även en stilikon av mått — en ung Tove Jansson i sin studio …

Idag fyller hon hundra år, den främsta svenskspråkiga fantasyförfattaren — och jag väljer att högtidlighålla detta jubileum genom att visa några av hennes mindre kända politiska skämtteckningar från fyrtiotalet.

Jansson_Garm2

Tove Jansson var nämligen även en glödande antinazist, som med skarpt stålpennestift satiriserade över det världspolitiska läget i den finlandssvenska tidningen Garm under krigsåren. Tove gladde sig särskilt över att få möjlighet att vara ”svinaktig mot Hitler och Stalin”, som hon  uttryckte det.

tumblr_m10fekyIpC1r0i8wko1_500Hitler härjar — och verkar förutom andra brott mott folkrätten även ha slagit ihjäl Sniff längst upp i bilden. Längst ner till höger tar Mumintrollet betäckning bakom bokstaven M …

Och smått svinaktig var hon alltså — även om jag nog måste säga att det känns aningen inkongruent att se en världshistoriens värsta monster tecknade med den enorma charm som är  mumin-moderns signum — führern med  finsk fabeldjursgump är en tämligen otippad mash-up …

page0006main06Om möjligt ännu egendomligare känns det att se ett litet svartsolkat mumintroll som känner ett behov av att stiga in i företaget Metamorfosicum Oys frustande denazifieringsmaskin efter kriget för att avtvå sig sina totalitära värderingar (Längst ner till höger på bilden ovan) …

17_kuva_rajattu

På vissa  omslagsillustrationer verkar det svärma av politiskt suspekta mumintroll — så till exempel här ovan på en avancerad allegori som jag inte riktigt lyckas tolka — så mycket tycker jag mig förstå som att  någon  har tänt en fyrbåk som lyser upp diverse skrymslen där suspekta muminvarelser döljer sig … de som är mer bevandrade i Finlands språk och historia  får hemskt gärna förklara mera i detalj vad det är som pågår …

Senare tillägg: Mumin-Hitler har förstås inte slagit ihjäl Sniff. En mig närastående källa såg direkt att det var en höna han jagade — på något vis hade jag fått det till en Sniff som låg på rygg.

Som plåster på såren för denna desinformation delar jag med mig av nedanstående fantastiska foto:

skarmavbild_2013-11-14_kl._11.18.23

Tove of Finland — Muminmästarinnan och partnern Tuuliiki som cowboys. 

10 svar to “Mumin-Hitlers sällsamma äventyr”

  1. Tusse Says:

    Lägg märke till att de ”tidiga” mumintrollen har MUNNAR. Det har för den delen alla mumintroll – men munnen är normalt skymd av den väldiga näsan.

    • David Says:

      Ja — de ser överhuvudtaget aningen mera antropomorfa och aparta ut — nosen är precis som du säger snarare en monstruös näsa, munnar kommer till synes, usw … och de har ännu inte fått den där fina, milda rundningen av alla kroppens lemmar som utmärker det fullt utvecklade mumintrollet …

  2. Tusse Says:

    PS: Lägg märke till att jag satte citationstecken om ”tidiga”, ett ord som inte låter så bra på finlandssvenska. Jag kanske borde ha skrivit ”gamla”, men det låter å andra sidan inte så bra på rikssvenska.

  3. Ainur Elmgren Says:

    Min tolkning av den sista bilden – som jag inte sett tidigare, de andra är utställda på Ateneum just nu – är att mannen i den patenterade trafikfyren är Garms redaktör Rafael Lindqvist (”RL”), som tydligen kunde kosta på sig att vara efterklok år 1945 och förmana de diverse äktfinska mumintrollen (som representerar väldigt olika strömningar, personer och tidningar från konservativa agrarförbundartidningen Ilkka till elitistiska Akademiska Karelen-Sällskapet). Det intressanta är att Lindqvist själv, en notorisk antisemit och antibolsjevik, var med i svenskspråkiga falangen av den nationalistiska Lapporörelsen i början av 1930-talet och hade flera kopplingar till nazistiska och pronazistiska rörelser. Det lär bli en tur till Nationalbiblioteket snart för att lista ut vad RL:s satiriska verser handlade om i just det här numret!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rafael_Lindqvist
    http://www.oversattarlexikon.se/artiklar/Rafael_Lindqvist

  4. Ainur Elmgren Says:

    *) En rättelse, Rafael Lindqvist var nog inte redaktör men hans verser hade varit ett stående inslag i Garm på 1920-talet. Kanske därför valde de (Tove eller redaktionen) att driva med honom. ”Fyren” och senare ”Blinkfyren” hette förstås Lindqvists egna satirtidningar. Borde ha kopplat genast!

  5. Håkan Boström Says:

    Jag tror det är Rolf Lagerborg, texten på medaljen motsvarar dessutom hans boktitel ”Ord och inga visor, andras och egna: från ett folkvälde på villovägar” från just 1945; den innehåller sannolikt många nycklar till bildens uttolkning.

  6. David Says:

    Ainur och Håkan: Spännande med två så plausibla kandidater för ”RL”. Jag trodde att jag bara behövde hitta foton på dem för att avgöra vem som var den rätte — men det visade sig att båda har Sven Hedin-looken: örnnäsa, bakåtslickat hår och äventyrarmustasch. Dessutom är de ungefär jämngamla (födda 1867 respektive 1874).

    null

    Rafael Lindqvist

    Rolf Lagerborg

    Lindqvist piublicerade satirtidningen Fyren. Lagerborg skrev boken Ord och inga visor 1945. Vad ska man tro egentligen?

    Det är nästan som en deckargåta av Harry Stephen Keeler, där han lyckas presentera flera lösningar som förklarar alla ledtrådar.

    Det hela står och faller med huruvida Tove J och Garmarna i gemen är ironiska eller inte när de skildrar Sven Hedin-klonen som en fyrbåk . Är de det så kan det vara den reaktionäre och efter kriget synnerligen suspekte Lindqvist (som dessutom har på CV-et att han gjorde världshistoriens första översättning av Zions Vises protokoll — huga …). Är omslaget däremot mera uppriktigt menat så kan det vara den mera vänster- och demokratiorienterade Lagerborg.

    Efter omoget övervägande lutar jag en smula åt Lagerborg-hållet.
    På Bokbörsen lyckades jag hitta boken i en annons där de citerar några kapitelrubriker ur Ord och inga visor:

    från förbundslagen till lapporörelsen,
    1931 – 32,
    mot nationalstaten,
    som man bäddar.

    … och de stämmer rätt bra med skildringen av ljusspridaren på omslaget, synes det mig … men juryn är väl fortfarande ute i någon mån, misstänker jag …

    Men jag förundras ännu en gång över vilka kunskapsreserver som döljer sig i bloggens läsarskaror — och fascineras av två intressanta Finlandssvenskar med Sven Hedin-profil som jag aldrig tidigare hört talas om …

  7. A.R.Yngve Says:

    Jag väntar andlöst på det rätta tillfället att säga till någon (med finsk brytning): ”Du… du din Mumin-Hitler!”

  8. FIKTÍV LÉNYEK MÚZEUMA(I) - MúzeumCafé Says:

    […] [2] Hitler és a Múminok. In: Nyelv és Tudomány: https://www.nyest.hu/renhirek/hitler-es-a-muminok és Mumin-Hitlers sällsamma äventyr: https://davidnessle.wordpress.com/2014/08/09/mumin-hitlers-sallsamma-aventyr/. […]

  9. 바카라 Says:

    바카라

    Mumin-Hitlers sällsamma äventyr | David Nessle

Lämna en kommentar