Det är Bergström och Lundström och jag (och Kalle!)

pappaojag

Pappa och jag under ett särskilt proggigt skede av min uppväxt (cirka 1976).

Ett tecken på hur fruktansvärt eftersatt den här bloggen är: sedan jag uppdaterade senast har jag hunnit medverka i den smalspåriga SR-podden Snedtänkt inte bara en utan två gånger.

För någon månad sedan sändes avsnittet om referenshumor — länk HÄR.

Podden är inspelad enligt Roger Corman-principen: ”Vi har tid över! Vi gör en till!” B-filmsmästaren Corman lyckades ju bli klar med Skräckhumorfilmen The Raven på rekordtid, insåg att han hade hyrt studio, rekvisita och skådespelare för fyra dagar till och spelade prompt in The Terror med samma kulisser och ensemble (men utan manus).

the-terror-new-1_thumb2

The Terror, 1963. Vi har Boris Karloff. Vi har en löjligt ung Jack Nicholson. Vi har skräckslottskulisser. Nu kör vi!

På samma sätt upptäckte jag och Kalle Lind att vi hade studiotid över som inte fick gå till spillo och lät våra silvertungor fladdra ytterligare en timme, nu någotsånär inriktade på ämnet referenshumor, även om vi ibland färdas farligt långt från ämnet på associationernas halvsmälta Ikarosvingar.

Och nu i morse lade SR ut det Snedtänkt som Kalle, Kajsa Bergström, Ina Lundström och jag spelade in inför publik på bokmässan nu i fredags — länk HÄR.

Vi pratar om subkulturen progguppväxt — ett ämne som uppenbarligen förenar generationerna, eftersom de medverkande är födda mellan 1960 till 1983. Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet — trots att Spanarna kapar programmet halvvägs in.

Ett svar to “Det är Bergström och Lundström och jag (och Kalle!)”

  1. vistet Says:

    Njöt hejdlöst av Snedtänkt ( allmänbildningstourette – lysande ) . Tycker dock att leninismens historia på Sveriges fram och baksida , och dess färg eller gråskala blir mer komplett när man tar in Doktor Rock i Musikens Makt . Förstasidan delad mellan Povel Ramel och Doktorn som återupplivar Vladde i mausoleet ( ”Lenin på benen ” ) är en minnesvärd. Älgarnas Trädgård gjorde oxå en enda spelning när dom bemötte kritiken för sin bristande politiska medvetenhet , och döpte om sej till Knutna Klövar.

Lämna en kommentar