Språklig hjälpreda på resor III — Maritimt Intermezzo, eller ”Här äro hajar!”

De svårigheter som huvudpersonen i L Rydéns Språklig hjälpreda på resor upplevde under sin  tågresa var en stilla västanfläkt mot de umbäranden som förestår när han ger sig ut på havet. Bara passviseringen är en pärs:

Det kan ju vara bra att veta att frasen ”Ert utseende liknar en känd förbrytares” blir  ”Ihr Aussehen ist dem eines bekannten Verbrechers ähnlich” på tyska.

Båtresan verkar först ganska idyllisk — vår hjälte finner sig tillrätta i en däcksstol under en filt — men snart blir det mera dramatiskt:

Ja — trots att han tar sig tid att undra över vissa exotiska sjömärken och andra sevärdheter mellan uppstötningarna är det uppenbart att såväl hans matsmältningssystem som havet själv har råkat i uppror — och att en man sveps överbord av brottsjöarna är bara början på bekymren. På nästa uppslag blir situationen direkt prekär:

Bäst som resenären står och lyssnar en smula förstrött till den drunknandes förtvivlade rop — ”Sind das nicht Notschrei, die wir hören?” — så går hela båten i kvav. Med beundransvärd sinnesnärvaro lyckas vår hjälte få med sig parlören, och fortfarande när han desperat klamrar sig fast vid en planka så tar han sig tid att ur den allt blötare boken ropa ut repliker som ”Rädde sig den som kan!” (”Sauve qui peut!”) ”Kan ni simma?” (”Können Sie schwimmen?”), ”Håll er fast vid plankan!” (Accrochez-vous à la planche!”) samt — min favorit — ”Här äro hajar!” (”Hier sind Haifische!”).

Här nedan kan ni själva tillägna er dessa livsviktiga språkkunskaper:

30 svar to “Språklig hjälpreda på resor III — Maritimt Intermezzo, eller ”Här äro hajar!””

  1. Bo Bävertoft Says:

    Underbart!

  2. Anna Says:

    Om jag hade varit båtens steward hade jag råkat tappa den där boken i sjön redan vid ”Vattnet stänker”.

  3. Henrik Says:

    Undrar om herr Rydén har något fixt och färdigt om ens kupégranne skulle gå och bli mördad medan tåget är insnöat utanför Çerkezköy. Jag får känslan att det skulle lösa sig.

  4. Tusse Says:

    Skall jag vara ärlig tycker jag att det inte är så särskilt anmärkningsvärrda situationer hr Rydén har hamnat i. Världen ser inte så mycket bättre ut i dag, även om språket kanske är mera … 2010-talsmässigt.
    Däremot förekom det i ett tidigare inlägg ett citat som fick mig att fullständigt kapitulera, nämligen: ”Skola vi gå och se sköldpaddan?”

    • Fredrik Tersmeden Says:

      Den var ur min svensk-tyska parlör från 1877. Frasen i fråga kan dock faktiskt mycket väl ha yttrats någorlunda frekvent i Lund fem år senare. Inför invigningen av det nya universitetshuset 1882 skulle nämligen krögaren på Akademiska Föreningen, en herr Ramstedt, förbereda en storslagen festmåltid för allehanda potentater inklusive en gästande kung Oscar II. På menyn stod bl a sköldpaddssoppa, och som ett resultat av detta hade krögare Ramstedt under en period före invigningen en livs levande större sköldpadda simmande i en damm nere vid Stadsparken (där Ramstedt även ägde restaurang Parkbolaget). Den lär ha varit ett populärt utflyktsmål för såväl studenterna som stadens borgare!

      • Tusse Says:

        Låter väldigt trevligt! Jag skulle gärna vilja se en sköldpadda som plaskar omkring i universitetsfontänen, t.ex.

    • Henrik Says:

      Så du tycker inte att båtförlisning med efterföljande hajfrossa är särskilt anmärkningsvärt? Du måste vara saltare än Robert Shaw.

      • Tusse Says:

        Hajfrossa undandrar sig kanske mig bedömning, men på yrkets vägnar (Storstockholms Lokaltrafik) har jag bevittnat både det ena och det andra, bland annat frånåkta konduktörer och oroselement som befordras till näpst. För att inte tala om alla fantasifulla förevändningar för att åka gratis.

  5. Christofer Says:

    Man känner ju direkt att man skulle vilja ha denna antikvitet i besinning. Borde din inte kunna finnas på Leanders?

  6. Urban Says:

    Det är inte ofta jag skrattar högt framför min terminalskärm men nu har det hänt igen.

    Två saker som jag väl egentligen inte skrattade specifikt åt men som jag tycker är roliga rent principiellt är att den man som stavar sig genom Europa/världen/universum med denna outtömliga parlör även är rustad för att kritisera andras översättning av det ena och det andra.

    Jag fick också intrycket att ”här äro hajar” var den sista repliken i kapitlet och att man därför kunde ana ett drastiskt slut för vår hjälte (kanske avrundat med några repliker av typen ”Om ni överlever: var god sänd min klocka till min fästmö i P.”) Nu var det väl inte riktigt så men kul i vilket fall.

    U.J.

  7. embla Says:

    För den som är ifärd med att plugga in viktiga fraser från bilden, vill jag i förhand korrigera och påpeka att ”Der Dampfer” (”ångare”?) gissningsvis (och härmed via tyska Wikipedia bekräftat) syftar på ångbåtar specifikt. Das Boot (eller Schiff eller Fahrzeug, osäker på artiklarna) [brennt] är kanske i många situationer mer gångbart idag. :)

  8. Max Says:

    Gives del 4?

  9. Fredrik Tersmeden Says:

    Jag berättade för en ytterst allmänbildad och alltid mycket underhållande kollega om detta reseparlörsbloggande, och han erinrade sig då genast en gammal svensk-italiensk parlör han hade och varifrån han särskilt mindes frasen ”Se där en alphydda – låtom oss gå och se om vi kunna få litet spenvarm getmjölk”.

  10. lisa Says:

    i gloslistan i en lärobok i ryska jag har (från 2000-talet) kan man finna frasen ”sluta att älska”

  11. h. Says:

    I en rysk-svensk parlör från början av 70-talet mina föräldrar har finns många användbara fraser. Min favorit är ”Kan ni visa mig en fungerade modell av en modern masugn”

  12. Gustaf G Says:

    Även i modernare frasböcker kan man finna uttryck för att författaren räknar med drastiska lägen. I min engelsk-indonesiska Lonely planet-parlör från tidigt 2000-tal finns t ex utropet ”Stanna omedelbart bilen – jag vill inte dö!” under trafiksektionen. Har man någon gång varit i Indonesien kan man dock förstå varför.

  13. Bruno Says:

    Den var ur min svensk-tyska parlör från 1877. Frasen i fråga kan dock faktiskt mycket väl ha yttrats någorlunda frekvent i Lund fem år senare. Inför invigningen av det nya universitetshuset 1882 skulle nämligen krögaren på Akademiska Föreningen, en herr Ramstedt, förbereda en storslagen festmåltid för allehanda potentater inklusive en gästande kung Oscar II. På menyn stod bl a sköldpaddssoppa, och som ett resultat av detta hade krögare Ramstedt under en period före invigningen en livs levande större sköldpadda simmande i en damm nere vid Stadsparken (där Ramstedt även ägde restaurang Parkbolaget). Den lär ha varit ett populärt utflyktsmål för såväl studenterna som stadens borgare!
    +1

  14. kris08 Says:

    En tolkskola har lagt ut en användbar svensk-darisk parlör för frågvisa eller bryska resenärer:

    Vem är du? – ki sti?
    Vad gör du? – chi mēkoni?
    Vad heter du? – nām-at chis?
    Har du vapen? – salā dari?
    Vem är ansvarig? – masul kis?

    Vänd dig om! – dawr bokhō
    Låt bli! – nakō
    Skynda dig! – adjala kō
    Var inte rädd! – natars
    Lägg dig på magen! – ba ruye del darāz bekash

    http://www.forsvarsmakten.se/fmundsakc/Tolkskolan-TolkS/Parlor-svenska-dari

  15. Tusse Says:

    Här äro nu hajar:

    http://www2.blocket.se/news?id=261376,261375&ca=14&cg=

  16. Rien Says:

    Annars, lite utanför ämnet, kan det vara intressant att lära sig av 1600-talsförolämpningar: http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/?id=1498&area=2,3,10,16&typ=pm&na=&lang=sv&fromSiteNodeId=15000

  17. vistet Says:

    Alla uttryck kan fyllas med ett nytt innehåll : om ni åker till Umeå så kan ni med lite tur möta (mest killar) med en svart t-shirt , med stora stolta bokstäver : HORA .

    Dom är med i Holmsunds Oberoende Rollspels-Aktivister.

  18. Christofer Says:

    Tjoho! Jag hittade faktiskt hela TVÅ exemplar av den omtalade parlören (dock var detta 1:a versionen). Jag valde med omsorg ut den finaste och upptäckte med extra eufori det handskrivna meddelandet på insidan av pärmen:

    Till
    Vännen Karl Eskil Eskilsson med Fru
    med hjärtligt tack för den angenäma hösten
    1927 och med bästa välönskingnar från
    förf.
    L. Rydén

  19. embla Says:

    Jag snubblade över denna lista, som kanske är en modern motsvarighet? http://tatoeba.org/eng/sentences/show_all_in/swe/dan/none/indifferent/page:5

    Tack vare inläggen från L. Rydéns bok fick jag svårt att inte se parlörsfraserna lite i ett löjets skimmer, och smålog när jag läste dem.. :)

  20. ban~ken Says:

    Är det för långsökt att föreslå en ny tag för din blogg: ”Silly Parlör Tricks”?

  21. Beata Says:

    Skaffa mig om möjligt en ciceron om talar svenska

  22. Behöver du en parlör? – Bloggen: [Nyfiken] Says:

    […] https://davidnessle.wordpress.com/2011/08/25/spraklig-hjalpreda-pa-resor-iii-maritimt-intermezzo-elle… […]

  23. Game Slot Apa Termasuk Judi? Says:

    Game Slot Apa Termasuk Judi?

    Språklig hjälpreda på resor III — Maritimt Intermezzo, eller ”Här äro hajar!” | David Nessle

  24. Getting Back Together Says:

    Getting Back Together

    Språklig hjälpreda på resor III — Maritimt Intermezzo, eller ”Här äro hajar!” | David Nessle

Lämna en kommentar